Cztery pory roku w gospodarstwie
Witam Was w ostatnim dniu naszej pracy zdalnej. Dziś kończymy pobyt na wsi. Mam nadzieję, że
dowiedzieliście wielu ciekawych i interesujących rzeczy.
1. Pobaw się z rodzicami i rodzeństwem: „Prawo, lewo” – zabawa utrwalająca orientację w schemacie ciała przy użyciu przedmiotów domowych. Na początku pytamy dziecko, która to prawą ręka, a która lewa. Przed dzieckiem proszę położyć kilka przedmiotów i wydawać polecenia: połóż kubek po prawej stronie itp.
2. Posłuchaj wiersza ,,Od wiosny do wiosny” Hanny Zdzitowieckiej:
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Z lodu uwalnia się rzeka
i ze snu budzą się drzewa,
ptaki wracają z daleka,
będą wić gniazda i śpiewać.
Sady zabielą się kwieciem…
To wiosna! Wiosna na świecie!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Dni coraz dłuższe, gorętsze
pod lipą ciche pszczół brzęki,
woń siana płynie powietrzem,
z pól żniwne słychać piosenki,
zakwitły malwy przed chatą…
Lato na świecie! Już lato!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
W sadzie już jabłko dojrzewa
niebem sznur ptaków mknie długi.
Liście się złocą na drzewach
idą jesienne szarugi
wiatr nagle drzewa gnie w lesie…
Jesień na świecie! Już jesień!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Długie i ciemne są noce
śniegową włożył świerk czapę
śnieg w słońcu tęczą migoce
i sople lśnią pod okapem,
rzekę pod lodem mróz trzyma…
Zima na świecie! Już zima!
Na niebie jaśnieje słońce,
dni płyną, płyną miesiące…
Ze snu się budzi leszczyna
i nową wiosnę zaczyna!
Czy udało Wam się zapamiętać, które pory roku są przedstawione w wierszu? Jakie prace gospodarskie wykonuje się w ogrodzie lub w polu wiosną, latem, jesienią i zimą? Co oznacza sformułowanie ,,płyną miesiące”?
,,Płynące miesiące” – oznacza przemijanie, upływ czasu, przechodzić z miesiąca na miesiąc.
Do obejrzenia cztery obrazki przedstawiające pory roku z muzyką Vivaldiego w tle.
3. Zabawa w eksperymentowanie 🙂
Przy stoliku przygotowujemy pojemnik z wodą i łyżeczkę dla dziecka. Dziecko kosztuje wodę, określa jej smak, zapach, kolor. Następnie do pojemnika z wodą wsypujemy sól (cukier) – wspólnie obserwujemy rozpuszczanie się soli w wodzie, kosztujemy, określamy smak, zapach, kolor, wspólnie ustalamy, że nie można soli wydobyć z wody, bo się rozpuściła. Dzieci podają podobne przykłady ze swoich doświadczeń np. cukier rozpuszczony w wodzie, farby itp.
4. Ćwiczenia buzi i języka
5. Zabawa ruchowa ze śpiewem „Rolnik sam w dolinie”
Dziękuję za wspólnie spędzony czas i życzę miłego weekendu – pani Marta
źródło: https://przedszkoledabie.szkolnastrona.pl/, przewodnik ” Plac zabaw”, https://www.google.com/search?q=%C5%9Bmieszne+bu%C5%BAki.