Ale jaja !!!
1.Zabawa matematyczna ,,Omlet misia”
Należy rozłożyć w pokoju ukryte ugotowane jajka; np.: 1 w przykrytej misce, którą stawia przed sobą; 1 pod wiadrem; 1 za ilustracją przedstawiającą świnki; 1 za doniczką, do której prowadzą ślady łap kury; 1 za ilustracją traktora. Trzymając w ręce pluszowego misia zaczyna czytać opowiadanie. Posłuchaj uważnie opowiadania i pomóż głodnemu misiowi odnaleźć jaja na omlet (pomoce: 5 ugotowanych jajek, miska, wiadro, ilustracje przedstawiające świnki i traktor, wycięte z kartonu ślady kurzych łap).
Miś uwielbia gotowanie, ma to chyba po swej mamie. A że dziś zaprosił gości, więc omletem ich ugości. Omlet zrobić – prosta rzecz, lecz pięć jajek trzeba mieć. Sprawdzić jednak wpierw należy, ile jajek w misce leży. (Dziecko podnosi ręcznik i sprawdza, że w misce jest tylko 1 jajo.) Przyjaciele pomagają, razem z misiem jaj szukają. Trudno jest przechytrzyć kurę, chowa jajka w każdą dziurę. Podnieś wiadro, zobacz sam, czy się jajko kryje tam. (Dziecko szuka wiadra. Znalezione jajo wkładają do miski i przelicza, ile ma już jaj.) Ptaszek wzniósł się aż pod chmury i wypatrzył kurę z góry. Chyba na podwórko zmierza, świnkom jajko dać zamierza. Kurczak gapa wpadł w kałużę, lecz miał przy tym szczęście duże – trzecie jajo pokazuje. Ilu jeszcze mu brakuje? (Dziecko szuka ilustracji świnek. Znalezione jajo wkłada do miski i przelicza, ile ma już jaj.) Coś do owiec szepce kura, potem w trawę daje nura. Cicho gdacze, kręci głową, ma na jajko skrytkę nową. Krecik po jej śladach sunie. Czy wypatrzeć czwarte umie? (Dziecko szuka śladów kury. Znalezione jajo wkłada do miski i przelicza, ile ma już jaj.) Królik uwierzyć nie może, bo znalazł piąte w traktorze. (Dziecko szuka ilustracji traktora. Znalezione jajo wkłada do miski i przelicza ile ma już jaj.) Komplet jajek mają teraz, miś się może wziąć do dzieła. Trochę pracą się zmęczyli, z chęcią by coś przekąsili. Omlet gotów, więc smacznego, jest kawałek dla każdego.
2. Posłuchajcie teraz opowiadania, które przeczyta Wam mama albo tata, a może babcia i dziadziu.
,,Najpiękniejsze” – Grzegorz Kasdepke
Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, naj, najwspanialsze!…. Prawda?
Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze mi znanymi kurami. Któregoś ranka, wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.
– Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!
– A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!
Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.
Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paski.
– A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.
Zaś trzecia kura, nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaki na świecie.
I rzeczywiście, którejś nocy, usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – i zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.
– Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.
– Mój ty kochany!… – rozczuliła się druga.
– Chlip, chlip! – płakała ze szczęścia trzecia kura.
A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: – Mamo! Już jestem!
Rozmowa rodzica z dziećmi na temat tekstu: O jakich kurczakach marzyły kury? Co kury zrobiły z jajkami? Jakiego koloru były małe kurczaczki? Jakie zwierzęta wykluwają się z jaj?
Dzieci szukają odpowiedzi w dostępnych książkach i czasopismach, korzystają z własnej wiedzy. Podają przykłady zwierząt, które wykluwają się z jaj.
3. Jeżeli chcecie zobaczyć skąd biorą się małe kurczątka – to zapraszam na film !!!
4. Eksperyment z jajkiem. Pamiętaj, wykonaj go z osobą dorosłą !!!!
,,Skaczące jajko”
Surowe jajko włóżcie do słoika i zalejcie je octem. Teraz musicie poczekać co najmniej 48 godzin, czyli 2 dni. Po tym czasie, ostrożnie umyjcie jajko pod wodą – skorupka powinna być już rozpuszczona, a jajko pozostać tylko w błonce. Możecie wtedy zobaczyć żółtko, bo białko, chociaż ścięte, jest przezroczyste. Co czujecie trzymając takie jajko w dłoni? Tak, jest jak gumowa piłeczka i odbija się od stołu. Nie rzucajcie nim za mocno, bo wtedy pęknie – to jednak jest tylko jajko.
5. Rodzaje jajek – popatrz, jak zbudowane jest jajko.
6. Na koniec zabawa logopedyczna – przeczytaj sylaby szybko i wolno, cicho i głośno.
źródło: przewodnik metodyczny ,,Plac zabaw”, https://www.google.com/search?q=kury, https://czytajsklad.com/typy-jajek/