Misja przedszkola:

„Dziecko chce być dobre.

Jeśli nie umie – naucz,

Jeśli nie wie – wytłumacz,

Jeśli nie może – pomóż”

 

                 Janusz Korczak

Dzieci bawiące się w przedszkolu

Warto czytać !!!

28 listopada 2022

 

Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny to czas, w którym kształtują się jego nawyki, w tym również czytelnicze – warto więc wykorzystać ten moment, tym bardziej, że czytając dzieciom, poszerzamy ich wiedzę o człowieku, o świecie, dostarczamy naszym pociechom całego bogactwa przeżyć. Naukowcy i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce moralnych zachowań, wzmacnia poczucie własnej wartości.

 

Codzienne głośne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika – człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu, a nie przemocy.

 

Umiejętność słuchania sprzyja stałemu poszerzaniu słownictwa zarówno biernego jak i czynnego, mobilizuje do poprawnego i swobodnego wypowiadania się. Pozwala poznawać nowe słownictwo i formy gramatyczne, pomaga w opanowaniu języka. Umiejętność słuchania wywiera korzystny wpływ na umiejętność czytania. Kształcenie i kształtowanie języka dziecka łączy się integralnie z rozwijaniem jego myślenia. Stanowi sposobność do rozwijania umiejętności analizowania, porównywania, różnicowania, dokonywania syntezy, uogólniania, wnioskowania.

 

Kontakt z książką wzbogaca wyobraźnię dziecka, rozszerza świat ich uczuć i myśli.
Niestety, współcześnie wiele dzieci bez umiaru korzysta z komputera lub telewizora i jest to dla nich najatrakcyjniejsza forma spędzania wolnego czasu.

 

W zalewie filmów i gier komputerowych coraz częściej ginie piękna i naprawdę wartościowa literatura dziecięca. Dlatego właśnie, mając na uwadze ten problem postanowiłyśmy stworzyć program promujący czytanie dzieciom jako sposób na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka, program dostosowany do warunków, w których pracujemy na co dzień.

 

Konsekwentne promowanie aktywnego czytelnictwa wykształci u dzieci czytelniczy nawyk, tym bardziej, że przyjemność czytania i miłość do książek musi powstać właśnie w dzieciństwie; mądre i odnoszące sukcesy w szkole dzieci to często te, które mają codzienny kontakt z literaturą. Wspólne lektury przynoszą zadziwiające efekty. Dzieci coraz dłużej potrafią się skoncentrować, wzbogacają swój świat, przeżycia, wrażenia, rozwijają wyobraźnię, pojawiają się pierwsze próby czytania i zabawy słowami. Czytanie uspokaja, wycisza i relaksuje, zawsze wiąże się z przyjemnością i miłymi wrażeniami. Program ma ułatwić dziecku wyrażanie przeżyć, emocji i doświadczeń życiowych nabytych w czasie poznawania bajek i baśni, rozwinąć wiarę w siebie i swoje możliwości.

 

Złota Lista książek do czytania dzieciom

opracowana przez Fundację ABC XXI Cała Polska Czyta Dzieciom

 Wiek 0- 4 lata:

  • Marta Bogdanowicz (opracowanie) – Rymowanki – przytulanki
  • Paulette Bourgeois, Brenda Clark – seria o Franklinie
  • Jan Brzechwa – Wiersze i bajki
  • Gilbert Delahaye – seria o Martynce
  • Barbara Gawryluk – Dżok, legenda o psiej wierności
  • Dimiter Inkiow – Ja i moja siostra Klara]
  • Czesław Janczarski – Mis Uszatek
  • Janosch – Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
  • Astrid Lindgren – Lotta z ulicy Awanturników
  • Sam McBratney – Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
  • Nele Most, Annet Rudolph – Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
  • Beata Ostrowicka – Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę!
  • Joanna Papuzińska – Śpiące wierszyki
  • Eliza Piotrowska – Bajka o drzewie
  • Renata Piątkowska – Opowiadania z piaskownicy
  • Annie M.G. Schmidt – Julek i Julka
  • Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci
  • Wojciech Widłak – seria o panu Kuleczce

 

Wiek 4-6 lat:

  • Florence and Richard Atwater – Pan Popper i jego pingwiny
  • Hans Christian Andersen – Baśnie
  • Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki
  • Carlo Collodi – Pinokio
  • Waclaw Ćtvrtek – O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
  • Iwona Czarkowska – Biuro zagubionych zabawek 
  • Eva Janikovszky – Gdybym był dorosły
  • Grzegorz Janusz – Misiostwo świata 
  • Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Sznurkowe historie, Maleńkie Królestwo królewny Aurelki
  • Asa Lind – Piaskowy Wilk
  • Astrid Lindgren – seria o Pippi Pończoszance; Emil ze Smalandii
  • Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle
  • Kornel Makuszyński – Przygody Koziołka Matołka
  • Małgorzata Musierowicz – Znajomi z zerówki
  • Alan A. Milne – Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
  • Renata Piątkowska – Na wszystko jest sposób : Nie ma nudnych dni

 

Misja Przedszkola
Nasze przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Przedszkole Publiczne Nr6
ul. Skrajna 1, 35-231 Rzeszów
tel. +48 17 748 32 20, tel. +48 17 748 32 19
fax +48 17 748 24 40
e-mail: dyrektor@pp6.resman.pl
www.pp6.rzeszow.pl
Copyright © 2024
Skip to content